Friday 11 November 2011

Lawatan ke Pulau Langkawi Hari 1

Saya selalu mendengar cerita best tentang langkawi, tentang cable car, tentang pantainya yang cantik, tentang chocolate yang murah, tentang pinggan mangkuk yang murah, water world etc etc. Saya telah ke langkawi sebanyak 2x, sekali hadiah SPM which was years years ago, sekali masa mewakili syarikat menjadi Exhibitor masa Lima Langkawi selama 2 hari, itu pun years years back. Dari time saya pergi ke sana, saya dengar macam macam benda baru, dulu tak der cable car, sekarang dah ada. So, tringin gak nak ke Langkawi naik cable car.

Alhamdulillah, bulan March lepas, saya berkesempatan ke Langkawi bersama keluarga. Naik Air Asia dari Penang Airport ke Langkawi hanya lebih kurang setengah jam jer. Rasa2nya, macam baru jer bertolak, flight dah stable, then dengar Pilot announce akan mendarat di Langkawi. Tak terasa langsung.

Kami stay di Langkawi selama 3 hari. Kebetulan, bukan musim cuti sekolah, so tak la pack sangat, selesa la jugak kesana kesini.

Kami stay di Mali Perdana Resort di Pantai Cenang, kira-kira 20 min dari airport.

Lepas check in, perut memang dah lapar, banyak actually kedai-kedai makan di pantai cenang dari yang international seperti pizza, restaurant Arab macam2 la..kut selera masing masing. Since kami peminat nasik briani, so kami makan kat restoran Rajdarbar. Nampak macam cantik dari luar so try la. Nasib baik sedap gak briani dia dan banyak, satu pinggan boleh makan dua orang. Lepas makan, kami jalan2 kat pekan cenang. Banyak gerai-gerai menarik dan kalau nak beli sourvenir pun banyak jugak di jual di sini.

Since kami sampai pun dah petang di Langkawi, so hari pertama hanya ronda2 di sekitar Pekan Pantai Cenang dan Pekan Kuah then balik ke resort. Kena rehatkan badan for tomorrow's full aktiviti.

Haziq di Penang Airport selepas about 2 hours drive dari Ipoh, tengah tunggu Air Asia onboard  calling
Baru touch down Langkawi Airport, kena warned by the Airport Security ambik gambar, yer ker tak boleh?
Our temporary car rental Kia Rio. Kami sewa RM80/day, if peak season normally is RM120/day
Ni baru la real Kereta Nissan Sentra yang kami drive selama di Langkawi

Ini tempat yang kami stay selama 3 hari 2 malam, Mali Perdana Resort di Pulau Cenang, about 20 minit dari Langkawi Airport. Small room, semalam RM120, bilik kecik sangat. Overall rating untuk service from 1 to  5, I give 3.

Kami makan briani di sini. Not bad taste.
Makan kat Rajdarbar menyajikan masakan India Utara. Briani dia memang best.  Belakang tu satu group tourists dari Jepun.

Nak tahu lebih lagi aktiviti kami hari ke 2, read our next journal.