Sunday 20 November 2011

Jum Masak di Rumah - Cucur Udang

Cucur udang memang favourite kami sekeluarga. Samada pagi atau petang, cucur ni memang tak pernah jemu. Ada macam-macam cucur bergantung pada main ingredient, kalau buh labu, jadi cucur labu, kalau buh pisang, jadi cucur pisang, kalau buh gula, jadi cucur manis, kalau buh udang, jadi cucur udang, kalau buh daging, jadi cucur daging. Preparation dia pun senang dan gerenti jadi..cuma yang membezakan hanya lembut atau keras, sedap atau tak sedap...itu jer.. ha ha..

Anyhow..saya suka buat preparation cucur udang masa masak tengahari, so udang tu dapat resap ke tepung dan terasa udang tu. Then kena cover dgn wrapseal then masukkan dalam petisejut. Kena keluarkan half an hour before goreng supaya temperature kembali kepada suhu bilik sebelum goreng. Sebab saya penah goreng right after keluar dari fridge, jadi keras la pulak.

Cucur udang itself ada banyak versi, ada yang bubuh kucai toge, ada yang bubuh daun sup dan cili, ada yang bubuh serbuk penaik. Ni versi cucur udang saya.

Bahan2 : Tepung gandum, udang, cili merah, bawang & daun sup, garam, kunyit, air masak. Sukatan..sendiri sampai boleh jadi batter untuk di jemput jemputkan..

Campur semua, goreng dalam minyak penuh. Kuning, angkat dan hidangkan dengan sos cili. Kalau ada kuah kacang, lagi best..

Ni la hasilnya



Menyelerakan...cuba la..

No comments:

Post a Comment