Saturday 26 November 2011

Epilog Perjalanan - Jakarta / Bandung 18/12/2011 - 23/12/2011

JAKARTA (18TH DEC 2011 - 19TH DEC 2011)

Epilog perjalanan kami ke Jakarta/Bandung lebih kepada bermotifkan 'Site Seeing' dari 'Shopping'. Frankly, I am not a good shopper, tapi kalau ada yang menarik untuk dibeli, why not kan..but its not our main agenda. Being a libran, I am very much love travelling melihat kehidupan orang lain. Jauh berjalan, luas pemandangan, jadi kami mengambil risiko untuk merasai pengalaman dengan cara tersendiri. Lagipun, bahasa kita tak jauh beza dari bahasa indonesia, so kami berserah kepada Allah untuk mempermudahkan perjalanan ini.

18th Dec. 2011 : Akhirnya impian untuk menjejaki bandar Jakarta dan Bandung tercapai jua walaupun perjalanan yang sepatutnya pada 4hb Dec 2011 telah ditunda ke 18hb Dec 2011 disebabkan last minute, passport husband hilang. Perjalanan kami tidak menggunakan perkhidmatan travel agency. Tapi to be on the safe side, saya telah membuat pre-booking hotel melalui  http://www.agoda.com/ untuk penginapan sehari di Jakarta. Ada banyak pilihan hotel di sediakan di agoda bergantung kepada budget masing-masing. I end up make a day reservation kat Alpine Hotel (disebut alpin hotel di Jakarta) rate sekitar RM100 semalam. Sekurang-kurangnya kami dah ada satu tempat untuk merehatkan badan disamping merancang perjalanan seterusnya. Walaupun in the beginning saya risau jugak membuat booking hotel online melalui agoda ni, tapi bila kami sampai di hotel, segalanya amat mudah. Rekod booking telah ada di hotel dan kami hanya menunjukkan slip reservation kepada lobby. Mudah and reliable.

11:00am :  Epilog perjalanan kami bermula di KL Sentral dimana kami mengambil ERL terus ke KLIA. Tambang ERL adalah RM35 seorang dan masa perjalanan lebih kurang 28 minit sahaja. Sangat cepat dan selesa.Di KL sentral jugak, kita boleh terus check-in di kaunter MAS yang disediakan. Very convenient.

Dalam ERL, Haziq first time taking ERL. Me, dah muak dah sebab dulu, kerja banyak ke Sabah & Sarawak dan selalu commute via ERL

Airport decoration sempena XMas

Haziq with big teddy

Another shot Haziq with big teddy

This is the boeing MH0721 yang akan membawa kami ke Jakarta

Another shot of airplane models

Lunch in the air. For hubby, he chose nasi + ikan, for me briani..served with chicken dan some side dish like cadbury chocolate and stim chocolate cake, very full.

Magnum taken in the air. A surprise.

Cadbury on the wheel. Love all the attractive marketing strategies

Form that we need to fill up for Immigration purposes, given during check in . Boleh fill up in the flight before touch down
Kami meninggalkan KLIA untuk meneruskan penerbangan ke Jakarta

1.55pm : Alhamdulillah, flight yang dijangka bertolak pada pukul 1:55pm tepat pada waktunya. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam dari KLIA ke Soekarno-Hatta Airport, Jakarta. Kami dijangka tiba di Airport Soekarno-Hatta, Jakarta pada pukul 2:55pm waktu tempatan. Waktu di Indonesia adalah sejam lebih awal dari di Malaysia.

Lunch kami disediakan oleh pihak MAS, nasi briani ayam bersama kek chocolate kukus and chocolate cadbury dan fresh orange on request. Woww..tak sangka dessert kami diberi ice cream magnum.

Perjalanan 2 jam tidak terasa langsung dan alhamdulillah, kami tiba di airport Jakarta tepat pada jam 2.55 waktu tempatan.Agaknya excited sama kut, sbb its been 3 years since our last oversea trip dan banyak cerita best yang kami dengar tentang jakarta & bandung, so cant wait to experience them ourselves.

Avanza ready to send us to Alpine Hotel

Long queue waiting for immigration check point. No camera, nasib baik tak kena tangkap snapping picture. Since it is Friday, we were told not many people yet in the airport, numbers increased during weekends sbb bukan setakat orang Malaysia, locals pun banyak yang masuk ke Jakarta & Bandung during weekends.

Ini lah golden bird car rental in the airport. Actually, kat luar airport tu, boleh dapat teksi lagi murah. Airport taxi ni ratenya mahal la skit.

Caption on Jakarta Airport right after out from Immigration. Small airport compare to KLIA and skit2 macam2 Kuching airport jer rasernya.

Baru touch down di Soekarno-Hatta Airport, Jakarta. First signboard that says 'welcome to indonesia'
Hubby is making a deal with the taxi service provided. Rate is fixed so negotiable is out of the question.

Memandangkan flight kami yang sepatutnya terus ke Bandung telah dibatalkan oleh pihak MAS, kami disediakan land transport untuk membawa kami terus ke hotel di bandung. Kami dimaklumkan sebulan awal dari tarikh perjalanan yang MAS telah menamatkan perkhidmatan terus ke Bandung dan sekarang perkhidmatan hanya ke Jakarta and akan menggunakan land transport ke bandung.

Sesampainya di airport Jakarta, pihak MAS telah sedia menanti untuk menguruskan perjalanan darat ke Bandung. Rupanya ada 2 groups yang mengalami penukaran flight, one is 3 of us, the other is rombongan cik kiah dalam 14 orang dari KL tak silap.

Since dah sampai Jakarta, kami telah menukar plan trip untuk tinggal di Jakarta selama 2 hari dan kemudian meneruskan perjalanan sendiri ke bandung. Kami telah memaklumkannya kepada pihak MAS Indonesia dan pihak MAS hanya akan menjemput kami dari bandung apabila tiba hari untuk bertolak balik ke Malaysia.

Alhamdulillah, segalanya  terurus dan kami terus mencari teksi ke Alpine Hotel, Jakarta. Teksi yang kami naiki adalah Golden Blue Limousine, iaitu anak syarikat Bluebird untuk perkhidmatan teksi (disebut taksi) di airport. Kami dicharge Rp170,000 iaitu lebih kurang RM50. TIP : Diluar airport juga ada taksi yang tersedia, lebih baik ambil teksi 'bluebird' atau 'cipaganti' di luar.Kedua taksi ini menggunakan meter (atau disebut argo di sana) dan sangat reliable. Saya rasa harganya lebih murah dari yang di ambil di dalam airport kerana dia dikira exclusive. Macam rate taxi airport malaysia jugak.

TIP : Jika kita menggunakan e-ticket, print slip tu untuk record. begitu juga jika booking hotel melalui agoda, dinasihatkan print untuk memudahkan urusan. Simpan semua rekod perjalanan, resit2 sehingga kembali ke Malaysia.

Booking di Agoda adalah reliable. rate yang ditawarkan juga lebih rendah dari published rate. Setibanya kami di hotel, kami terus menunjukkan slip reservation dan di dalam record hotel, telah tersedia nama kita. Urusan check in hotel amat mudah.

Hotel Alpine (disebut alpin)  adalah hotel lama, dirasmikan pada tahun 1995. Hotel ini terletak di Jalan Gunung Sahari Raya di Jakarta Pusat, lebih kurang 25 -30 minit dari airport Jakarta. Kelebihan hotel ini ialah kedudukannya yang terletak amat hampir ke MONAS lebih kurang 15 minit sahaja dan di sekitar tempat2 lawatan (disebut wisata di indonesia). Bilik clean dan besar tapi hotel lama, ada jugak nampak lipas kecil merayap. Tiada kemudahan electrical kettle or drinks disediakan tapi disediakan air panas diluar hotel dan boleh diisi di dalam flusk yang disediakan. Tiada 3 in 1 drinks or whatsoever, so  TIP : sesiapa yang kaki nescafe like my hubby, bawaklah spare 3-in-1 nescafe ke dari Malaysia. Nak beli pun ada dijual dalam 1 ringgit.

Setibanya di Alpine, rehat sebentar dan pekena sebotol teh botol sostro dari mini bar yang rupanya 5x ganda dari harga diluar. Brand yang kami minum  Sebaik menunaikan solat asar & zohor jamak, kami mengambil teksi ke Mangga 2. Mangga 2 adalah shopping complex di Jakarta yang dikatakan menjual barang dalam harga yang murah. Ingatkan macam shopping complex di Malaysia tapi rupa-rupanya, rata2 di sini, shopping mallnya terdapat outlet2 kecil sahaja.

Our room at 7th Floor

Terus 'streching' kat hotel

Teh botol ni 3x ganda kena bayar sbb ambil dari minibar. Brand ni tak sedap macam minyak lenga rasanya

toilet hotel, bersih cuma lama..pintu pun bawah dia dah terkopak

toilet bersih, facility very basic

Rata-rata mall (disebut Mal) di Mangga 2 ni terdiri dari outlet2 kecil. Disini ada mangga dua square, mangga 2 besar, kami cover 2,2. Disini ada factory outlet Raja (tak sure mangga 2 square ke, mangga 2 besar) menjual barangan berjemana pada harga yang murah dari di Malaysia. Hubby end up beli Jeans 'Guess' dan tshirt timberland untuk anak pada harga half the price di Malaysia.Design dia pun tak der di Malaysia.  Baju untuk kanak-kanak cute2..worth purchase kalau ada anak-anak kecil.

Dah penat ronda2, perut pun dah lapar since our last meal is dalam flight. Kami menikmati makan malam di D-Cost, outlet yang menyediakan seafood, concept restaurant ni ialah menyediakan makanan seperti di masak di rumah. Ia juga membuat penghantaran ke rumah. Even, nasi kami diserve dalam bekas seperti 'sia'.

Kami menikmati ikan gurame stim bawang putih, kepiting soka(isi ketam) masak asin, kangkung belacan, ayam fillet saus(sos) asam manis, es(ais) milo, es coffee cream(kopi susu) dan es kelapa muda. Total Rp123,000 so total dalam sekitar RM40.
Jeans dan tshirt timberland dibeli di FO jakarta. Quality is good, not a compromise

Factory Outlet di Mangga 2

tengah try size jeans

Sempat lagi sembang dengan Pak Deden, kawan husband di Jakarta

Pemandangan dalam outlet. Byk barang branded dan berkualiti. Rugi plak tak beli few more hehe especially the branded
t- shirt macam burberry, gorgio armani, polo dan macam2 lagi la

Pemandangan dari tingkat 2 Mangga 2 mall

Decoration for Xmas, a lot almost everywhere

Shopping mall Mangga 2, baru pukul 6 dah gelap, tapi yer la, kalau ikut malaysia dah pukul 7 pun.

Teh botol ni la paling sedap, brand sostro. Sebotol 3000 rupiah..ni macam teh tarik orang indonesia, almost everyone have meal with teh botol, dan ada juga yang fruity tapi rasa macam bergas..

Tempat kami dinner dkt Mangga 2

Tengok bekas nasik tu, dalam 'sia'.

Ayam saus asam manis. Not so much different from Malaysia.

kangkung goreng belacan. Sana panggil balacan, sama jer rase macam di Malaysia

Kepiting soka saus telur asin. Sedap, yang ni lain dari malaysia. Kepiting  soka tu isi ketam.

Perut dah lapar ni tapi bini nak tangkap gambar dulu. terpaksa la telan airliur dulu

Haziq favourite time, merajuk tak belikan jam G-Shock, harga lebih kurang macam kat Malaysia jer..tu yang tak beli tu sbb tak sure original ker tak.

Gurame stim bawang putih. Ikan dia fresh. Sana sini talking about gurame.

Local mineral, cheaper dari Aqua. Aqua brand is the best in here

Sampai Jakarta pun cari nescafe ais.

Suasana di dalam restaurant

Kat luar Mall, tunggu teksi nak balik hotel

Sampai dah kat hotel. Ni sajer gambar alpine hotel, itu pun blur. Mengatur perjalanan seterusnya untuk esok. Hmm ke mana ya?

19th Dec 2011 : Since di sini, siangnya gelap cepat, sekitar 6 petang dah masuk maghrib, jadi kami bercadang untuk menyambung sehari lagi di Jakarta. Selepas mendapat sedikit info dari pekerja hotel, besok kami plan untuk melawat beberapa tempat di sini seperti Monumen Nasional (Monas), Museum, Old Batavia, Taman Impian Ancol (bukan di sebut ankol), Masjid Istiqlal dan Tanah Abang sebelum bertolak ke Bandung.

Banyak tempat2 menarik boleh dilawati di Jakarta selain di atas seperti Sunda Kelapa Harbour, Taman Mini Indonesia Indah Park dan Taman Safari. Kami diberitahu tempat ini di selatan Jakarta dan tidak boleh dicover dalam masa sehari.

Kami juga diberitahu, ada sebuah tempat di kawasan pinggiran (dalaman) yang ada real ikan duyung yang telah dipreserve. Tapi malangnya, tempat tu ditutup pada hari Isnin. Begitu juga Museum. Kami diberitahu juga ada museum yang mempunyai laluan bawah tanah tapi tak berkesempatan memandangkan semuanya ditutup. Disini, kebanyakan tempat wisata(tempat melawat) ditutup pada hari Isnin.

Di Old Batavia ada bangunan2 bersejarah tinggalan Belanda. Kami cuba merasai masakan indonesia yang disediakan di gerai2 tolak disitu. Kami mencuba satey dan tahu gegrot. Satay nya sangat berbeza dari malaysia dan tidak diserve dengan kuah kacang tapi macam kuah kari pun ada dan dibubuh nasi himpit sekali dengan kuah. Not my taste at all..sedap berkali ganda satay malaysia yang memang one of my favourite foods, pi mana2 mesti cari satay.

Kami diberitahu oleh local guy satay tu berharga Rp10,000, tapi bila kami tanya berapa, dia cakap Rp12,000. Disini ada sesetengah penjual suka mengambil kesempatan atas tourist untuk menaikkan harga. Harga juga tidak dipamerkan di tempat jualan jadi senang mereka nak meletakkan harga suka-suka depa. Balik office, member yang berasal dari indonesia cakap, 10 cucuk cuma 5000 rupiah, hmm..

Satu lagi street food yang kami dapat rasa di Jakarta ialah tahu gegrot. Tahu gegrot tu pedas sangat sebab di campur dengan sos yang ditumbuk cili api, orang kat sini suka makan cili api, even kalau beli kuih pun, diberi 3-4 biji cili api. Even di gerai-gerai kecil yang menjual nasi, diletakkan cili api di atas meja. Tapi, saya rasa makanan di indonesia ni manis2, mungkin makanan sunda manis dan padang pedas kut.

Sebelum melawat tempat diatas, pagi tu selepas solat subuh, kami berjalan menyusuri jalan melihat2 kawasan sekeliling. Kesedihan dan keinsafan meresapi perasaan saya kala melihat keadaan tempat tinggal mereka yang kecil, rapat2 namun saya amat terpegun melihat ketabahan mereka menjalani kehidupan seharian dalam keadaan yang gembira jauh sekali mendengar mereka merungut tentang kehidupan. Disebalik kesukaran hidup, saya amat kagum dengan budi bahasa mereka yang banyak membantu kami memberi direction memandangkan kami main redah jer. Bahasa mereka yang lembut dan halus dan ketulusan mereka amat memikat hati saya.

Ni keluarga ibuk ipah yang mempunyai kedai kecil bersebelahan hotel alpine yang kami tinggal. Mereka sangat baik dan peramah dan selalu mendengar tentang kehidupan yang selesa rakyat Malaysia. Kami banyak mendapat sedikit pengetahuan tentang kehidupan di sana dari mereka yang menginsafkan kami betapa kami harus bersyukur dengan apa yang  telah Allah berikan.

Ni makanan orang sunda. Rasanya a bit plain tapi pada saya, tak jauh bezanya dengan masakan di malaysia, yang penting ada nasik. breakfast di sini kebanyakannya tempe. nasi lemak di panggil nasi uduq dengan ikan lele (ikan keli)  tapi kami tak sempat merasainya.

Sebelum bertolak ke bandung, kami menyusuri jalan2 di jakarta untuk melihat kehidupan di sana. Time masa di lebih kurang pukul 7 pagi

Untuk CIMB account holder, jangan risau, CIMB Niaga kat sini antara yang terbesar. jadi banyak boleh didapati di jakarta juga di Bandung.

Platic Surgery displayed board. macam2 service disediakan, menakutkan

Rumah2 kecil di satu sudut.Ruang yang kecil dan didiami oleh ramai orang. Rumah berdekatan di antara satu sama lain dipisahkan oleh lorong yang kecil.

Sebelum meninggalkan bandar jakara, saya berpeluang menaiki Bajaj. Selalu tengok cerita Hikmah, sekarang merasa sendiri. Maksimum can go in is two at a time. Bayarannya ialah 10,000 rupiah lebih kurang 3 ringgit malaysia.

Bergambar di depan museum ceramic tapi tak dapat nak masuk, hari isnin tutup.

Street singer, punya suara yang bagus tapi kalau nak dia orang nyanyi lama, jangan bagi duit dulu. Kalau dah bagi duit, dia orang terus blah. Bagi la dalam Rp2000-Rp5000.

Ni namanya tahu gejrot, makan muka mesti herot sbb pedas sangat. Nampak tak cili hijau atau  tahu tu, tu cili api yang ditumbuk, makan tahu ni memang meleleh segala air hidung dibuatnya. Pedas tapi sedap jugak. Orang cakap street food ni kalau tak tahan boleh sakit perut, alhamdulillah kami tak mengalami apa2. Kalau nak rasa makanan local, terpaksa rasa street food sebab only street food banyak menyediakan makanan orang local. Di Mall, kebanyakan makanan telah dicommercialized untuk tourists.

Ge
Kebanyakan gerai adalah kereta sorong sebegini. Even kedai makan dia pun kecil2. Sekecil kedai makan di malaysia, kecil lagi kedai2 di Indonesia, even masa pak supir menunjukkkan kami satu kedai yang katanya, besar perniagaannya, pada pandangan kami, keluasannya hanya sederhana sahaja. Mungkin sewa dan kos nya mahal di sana berbanding di malaysia.

Ni satay yang dijual di old batavia jakarta. Not my taste sbb kuah dia bukan kuah kacang macam kat Malaysia. Satay dia pun rasa lain macam.

Es kelapa muda adik ni memang sedap. I drink a lot of kelapa es di sana, memang sedap dan murah berbanding di Malaysia. Isi kelapanya pun banyak dan manis.

Ni la air mineral aqua yang terbaik di Indonesia katanya, brand Danone, it costs RM1.50

Suasana di dalam masjid istiqlal

pemandangan dari bilik hotel pada pukul 6 pagi waktu jakarta. Kat sana, subuh pukul 4  lebih pagi.

Masjid ni yang terbesar di Asia Tenggara. Istiqlal bermaksud Merdeka

Sangat Indah dan nyaman di dalamnya.

Gereja besar betul2 di depan masjid istiqlal

Tempat ambil wuduk yang practical. Satu square tu boleh ambil 4 orang jadi tak makan space.

signboard tempat wuduk wanita

kubah indah di dalam masjid istiqlal

Husband & anak menunaikan solat tahiyatul masjid dan solat dhuha

architecture yang indah

pemandangan di bawah diambil dari tingkat dua
Rumah presiden

Add caption

Tempat tunggu tramp untuk ke Monas

Tugu Kebangsaan Indonesia, Monumen Nasional (MONAS)

Orang jual sourvenir di mana2

kaunter tiket ke Monas dan Museum, dewasa Rp2500, pelajar Rp1,000

sculpture indah di sekeling tembok di MONAS

Berlatarbelakangkan bandar Jakarta

Garuda kebanggaan rakyat indonesia

Museum Sejarah Nasional di bawah MONAS

Banyak perjanjian ditandatangani di tunjukkan di Museum

salah satu sejarah dicatat di Museum Nasional

Sini di tengah museum pun orang baring2 lepak2 selamba jer

Kat Jakarta, traffic is crazy, orang indonesia panggil macet maksudnya traffic jam

Gerai serabi (serabai kalau disebut di Malaysia) di tengah medan selera lantai 8 tanah abang

Dijual beraneka 'street food' di dalam mall tanah abang

orang melayu mana boleh tak makan nasik tengahari. Nasi padang selalu menjadi pilihan.

Bahagian paling atas lantai (tingkat) 8 di tanah abang

Ntah la tak tahu maksudnya rawon setan tu.

Makan kat mall memang mahal.

Ni namanya serabi keju, di letakkan chocolate rice and cheese dan diserve dengan santan + gula merah. Sedap jugak.

Haziq non stop minum teh botol sostro, mula2 tak suka, sekarang dah tak boleh lepas.

Free promosi for teh botol sostro

kedai makan simpang raya yang menjual nasi padang.

Satay pun ada, tapi tak try pun

Ni CFC (Chicago Fried Chicken)  bukan KFC, diserve dengan nasi.

Pemandangan di salah satu tingkat di tanah abang.

Kain-kain lace beranika di sana, very nice. kalau yang bukak butik pengantin tu memang sesuai datang sini.

Macam2 ada, you name it.

Cari selipar untuk Haziq, dia dah sakit kaki pakai kasut.

Macet is everywhere

Rapat2 jer kereta ni. Traffic jem di Jakarta teruk sangat especially peaktime

Orang berniaga tak ingat tempat, this guy berniaga dah masuk kawasan jalan bukan border jalan.

Di jakarta, macam2 bank ada, ni salah satu bank yang ada.

Peniaga jalanan mencari rezeki. Sian kat orang indo ni dia orang memang survive habis.

Macam2 dia orang jual, biskut, air, mainan, topeng you name it. tapi ada jugak orang yang beli.

Posing di taman Impian Jaya Ancol. Tak masuk pun, mahal dan rasa tak worth it. Di Malaysia pun banyak

Nescafe again...as usual

Mechandize di jual, but nasihat, jangan beli, mahal, haziq beli I love Jakarta Rp40,000, kemudian kami dapat cuma Rp25,000 sajer

Ni tak sure apa, macam muara laut jer

Lupa lak nak tanya pak harjono aper kebenda ni

Di Old Batavia, belakang tu kantor governer belanda

Peninggalan bangunan belanda

Orang tempatan pun ramai di sini

Disediakan basikal untuk di sewa, ada 2 orang, 3 orang, siap dengan topi tu

Another old building peninggalan belanda

Gerai tolak banyak di sini

kayuh jangan tak kayuh

nak try gak.

Haziq really enjoy cycling here.

batavia ialah nama lama Jakarta

another building peninggalan belanda

Haziq carry mak dia..terjerit-jerit maknya takut

Posing dengan taukey sewa basikal siap dengan topi belanda

Indomaret ni macam seven eleven malaysia, tapi tak sure dia bukak 24 hrs ker tak.

Ni la satay yang ambil kesempatan atas tourist, tambah Rp2000 tu

Museum di sekeling old batavia, even ada museum bawah tanah. Cuma posing di luar kerana hari isnin tutup

'street singer' merata-rata di jakarta, they make money by entertaining tourist tapi suara bagus

gerai tahu gejrot yang meleleh semua air hidung dibuatnya. Pedasssss

satay yang tak meet my taste. Sedap lagi satay malaysia

Es kelapa ni memang sedap.

Ni la rupa tahu gejrot, nampak tak cili api ijau kat atas tu..fuh...

Sebelum meninggalkan jakarta, kami sempat menikmati makanan nasi padang yang enak

Hidangan lauk nasi padang yang dihidangkan kepada kami memenuhi satu meja. Ada lebih kurang 25 pinggan lauk dihidangkan tapi kami cuma ambil 5 sahaja supaya tidak membazir.

Setelah 2 hari di Jakarta, tibalah masanya kami meninggalkan kota yang penuh dengan cerita tersendiri ini untuk menuju ke Bandung. Memandangkan agenda kami lebih kepada 'site seeing', kami merasakan perjalanan ke bandung menaiki keretapi lebih menarik daripada kereta. Lagipun, bila kembali dari bandung ke Jakarta, kami terpaksa menaiki transport yang disediakan oleh pihak MAS.

Setelah survey dan bertanya kepada local people, kami diberitahu keretapi ke bandung boleh dinaiki dari stasiun gambir.Keretapi ke bandung amat mudah dari Jakarta yang merupakan pusat kota. Perjalanan kami ke bandung bermula pada jam 8:25am dan dijangka sampai ke Bandung pada pukul 11 tengahari. Ada 3 coach classes iaitu SP (tak tahu apa maknanya), eksekutif dan business class. Disini, business class lebih murah dari eksekutif kelas dan SP tu yang terbaik la kut berdasarkan harga tiketnya paling mahal. Kami dikenakan Rp60,000 seorang.

stasiun gambir lebih kurang 15 minit dari Hotel.

Ramai nya orang hendak menaiki keretapi ke perlbagai arah.

Majalah yang disediakan dalam coach

stasiun gambir

ramai yang menaiki keretapi

Cuba tengok kat atas keretapi tu ada orang. katanya mereka tak mampu membayar harga tiket tapi mengambil risiko yang tinggi duduk di atas keretapi.

Pandangan bandar Jakarta dari dalam keretapi

Membelakangkan bandar Jakarta dari stasiun Gambir

Coach No. 4, coach eksekutif

Tempat duduk yang selesa

Keadaan di dalam coach, since coach ni coach eksekutif, tempatnya amat selesa

Lagi gambar stasiun gambir

Gambar di ambil dari dalam keretapi

Univeritas Bung Karno

Salah satu station, Manggai

Dapat dilihat kemiskinan penduduk indonesia, rumah2 kecil dkt landasan keretapi

Rumah kecil dan rapat2, typical indonesian house here

Majoriti penduduk indonesia beragama Islam. terdapat masjid kecil dalam gambar ni

Sawah padi yang menghijau di kawasan hampir tinggi menuju bandung

Pekerja keretapi mengambil order makanan.

Keretapi makin menaiki puncak, pemandangan semakin tinggi.

Sawah padi yang menghijau. Pemandangan yang sangat indah

Rumah2 berdekatan station keretapi

station keretapi

Cikampek

salah satu town menuju bandung

sungai yang dapat dilihat dari keretapi pada ketinggian yang tinggi

sawah padi di lereng bukit

sawah padi

Pemandangan sawah padi lereng bukit yang sangat indah.

Salah satu makanan yang disediakan di dalam keretapi. Yang ini, nasi goreng.

Haziq enjoying his lunch sebelum tiba di Bandung.
Perjalanan kami selama 3 hari dari 20th Dec 2011 hingga 23hb Dec 2011 akan bersambung di Kota Bandung. Epilog perjalanan ke Kota Bandung diteruskan ke tajuk Epilog Perjalanan - Jakarta / Bandung (Part 2)